4x4 Centar

Home arrow Novosti arrow VW BUBA ODLAZI U ISTORIJU
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
VW BUBA ODLAZI U ISTORIJU PDF Print E-mail
tas_buba.jpg
KAKO JE LEGENDARNI AUTOMOBIL STIGAO U SARAJEVO

Sredinom ovog meseca Volkswagen je objavio ono što je razočaralo mnoge ljubitelje automobila. U julu naredne godine biće prekinuta proizvodnja modela Beetle A5, naslednika legendarne "bube" (1938-2003) i New Beetlea (1998-2011).

Tako će najpoznatiji svetski automobili definitivno otići u istoriju, mada mnogi misle da se to desilo još 2003. godine, kada je u Meksiku prestala proizvodnja originalne "bube".

Suvišno je podsećati na priču o nastanku "bube", kako je Ferdinad Porsche 1934. godine dobio narudžbinu od Adolfa Hitlera da konstruiše jeftini automobil namenjen motorizaciji nemačke nacije. Četiri godine kasnije prva vozila su se pojavila kao demonstracijski automobili na izložbama i prezentacijama, da bi nakon završetka Drugog svetskog rata završena fabrika Volkswagen koja je namenski napravljena za proizvodnju "buba" u Nemačkoj.

"Buba" je vrlo brzo postala najprodavaniji svetski automobil i to će, s više od 21,5 miliona vozila, ostati do danas, ako (za razliku od Toyote Corolle i VW Golfa) u račun uzmemo samo jednu generaciju modela.

Početkom 70-ih godina prošlog veka VW Buba je izlazila i s proizvodnih traka fabrike TAS, čime se Sarajevo upisalo među 20-ak gradova širom sveta koji su imali čast da prave legendarni automobil.

Sve je počelo u aprilu 1968. godine kada je spajanjem Pretisa, bugojanskog Slavka Rodića, konjičkog Igmana i tešanjske Pobjede nastao UNIS.

Pretis, jedna od pomenutih firmi, sarađivala je s nemačkim NSU-om po čijoj licenci su se u Vogošći pravili skuteri Maxi i Prima, a od 1965. godine je program proširen automobilima. Najpre je to bio "princ hiljadarka", da bi od 1967. počela montaža 22 cm dužeg NSU 1200 Typ 110.

Proizvodilo se oko pet hiljada vozila godišnje na principu MKD montaže. U Pretis su dolazile ofarbane karoserije, a zatim su se montirali ostali delovi, među kojima je bilo i domaćih komponenti poput kablovskih provodnika, akumulatora, Savinih guma...

Nakon što je Pretis ušao u sastav UNIS-a, krupne promene su se dešavale i kod partnera iz NSU-a jer se ova kompanija spojila sa Audijem, a potom su u paketu prešli pod okrilje Volkswagena (1969).

Na račun saradnje sa VW-ovom firmom-kćerkom NSU, UNIS je uspeo da od beogradskog Inexa "otme" zastupanje Volkswagena za bivšu Jugoslaviju. Prvi ugovor sa gigantom iz Wolfsburga je potpisan 1969. godine, čime su udareni temelji za razvoj automobilske industrije u BiH.

U Vogošći je 1. jula 1971. počela izgradnja nove fabrike za montažu Volkswagenove "bube", sukcesivno u pet faza. Završetkom fabrike, tačno godinu kasnije, rođen je TAS, Tvornica automobila Sarajevo, sa 51-procentnim vlasništvom UNIS-a i 49 u vlasništvu VW-a.

Prvi automobil koji je izašao sa trake bila je "buba", model koji se zadržao u proizvodnji do 1976. Radile su se tri verzije – 1200, 1300, 1303 – a imale su sufiks "J" u oznaci (jugoslovenski).

"Buba" je bila nešto skuplja od "princa" iako je povećan udeo domaćih delova, s izduvnim sistemima, metalnim delovima, kablovskim provodnicima, presvlakama iz Jugoplastike, sve na osnovu ugovorne obaveze VW-a da otkupi 50 posto komponenti proizvedenih u nekoliko fabrika u BiH i ostatku Jugoslavije.

Volkswagen je 1974. godine lansirao Golf koji je izazvao pomamu u celoj Evropi pa je bilo logično da i TAS obogati proizvodnu paletu ovim modelom.

Već 1975. su počele pripreme za uvođenje Golfa u proizvodnju, da bi krajem naredne godine prestala proizvodnja legendarne "bube" u Sarajevu, nakon što je napravlejno nešto više od 30.000 automobila.

AUTOBLO.RS

25.09.2018

 
< Prethodno   Sljedeće >

Login forma



BMW X3 - Video

Foto galerija - Brčko 2009

4x4 Centar - Foto galerija

AKTUELNO - Foto galerija

Range Rover Sport - Video

VW Tiguan - The Whole Story